Tovesvej, Vejgaard, Aalborg, Danmark

Massage terapi

Massage terapi – FAQ

Her finder du ofte stillede spørgsmål (FAQ). Hvis du har overvejet at få massage for at komme dig ovenpå en skade eller bare for at få fordelene af dens afslappende virkning? Hvis du aldrig har prøvet massage tidligere, så har du måske nogle spørgsmål. Her er nogle ofte stillede spørgsmål vedrørende massage terapi.

Hvad er fordelene ved massage?

Berøring ved massage af en massør kan udløse en afslapningsrespons – den gør dit hjerte og vejrtrækning langsommere, øger blodtilførslen, reducere blodtryk, reduktion af stresshormoner og får dine muskler til at slappe af. En massage af en professionel massør har potentiale til at lindre smerter og kroniske smerter samt give dig en oplevelse af mere energi og overskud. (1)

Massage kan potentielt:

• Mindske smerter i muskler, led fx ved rygsmerter og artrose, øge blodcirkulation, afspænde muskler, øge endorfiner (kroppens eget glædes-hormon) og forbedre søvn
  • Hjælpe lymfesystemet gennem øget cirkulation, mindske hævelse og hjælpe organer til bedre funktion
  • Lindre bivirkninger af kræftbehandling og måske øge livskvalitet
  • Mindske hovedpine
  • Mindske angst og stress ved naturlig frigivelse af serotonin og reduktion af stresshormoner

Videnskabelige kilder omkring massage fordele:

Værd at vide før første omgang massage?

Du vil formentlig skulle besvare spørgsmål vedrørende din sygdomshistorie (anamnese), dit ønske til massage/behandling og hvor du ønsker at få massage. Massøren eller fysioterapeuten vil måske lave en lille undersøgelse, hvis det er relevant, og du ønsker det, for at afgøre hvilken type massage der er bedst for dig. Der findes fx fysiurgisk massage, der er en mere dybdegående massage end wellness massage, og sportsmassage, der minder om den fysiurgiske massage. Det kan være vigtigt at vide, hvilken medicin du tager fx blodfortyndende medicin (specielt typen warfarin). Får du denne type medicin må massøren ikke bruge kraftige tryk, som under sportsmassage, da det kan give blødninger. (2)

Skal man være nøgen under massage?

Du behøver ikke at tage alt dit tøj af under massagen. En af formålene med massage er netop, at du kan slappe af. Nogle mennesker oplever det ubehageligt, at være afklædt, og for dem er det selvfølgelig vigtigt at de føler sig tryg ved situationen. Det kan være nemmere at udføre massage af ryggen, hvis din bh-strop er åben. Hvis det er fint med dig kan det aftales, at denne spændes op under massagen.

Hvor lang tid tager en massage?

Hvor lang tid en massage varer afhænger af årsagen for at give massage, hvilke områder af kroppen du ønsker massage samt af dit ønske til varigheden af massage. Til en helkropsmassage anbefales det at bruge minimum 1 time og gerne 1,5 time. Hvis der laves aftale om firmamassage, kan der skræddersyes individuelle forløb, der kombinerer fysioterapi og massage.

Gør det ondt at få massage?

Oftest vil massage føles rart – i hvert fald på raskt væv. Hvis du har et smertefuldt område, et område der har gjort ondt i flere måneder (kronisk smerte) eller har du muskel ømhed (DOMS), så kan det i begyndelsen godt gøre lidt ondt.

Hvilke former for massage findes der, og hvordan bliver jeg selv massør?

Massage aalborg, massage vejgaard hos vejgaard-fysioterapeut.dk

Der findes mange former for massage og mange forskellige massør uddannelser. Hvis du ønsker at blive klogere på hvilke forskellige uddannelser der findes, og hvor i Danmark du kan tage uddannelsen, så læs mere om de forskellige massør uddannelser.

Uddannelserne varierer både i uddannelseslængde, pris og hvilken type massage teknikker du lærer. Nogle uddannelser giver også mulighed for merit, hvis du i forvejen har en anden uddannelse fx fysioterapeut.

Hos Elstrup Fysioterapi kan du læse mere om hvad jeg tilbyder og om min massage i Aalborg.

Book en tid